MAHKUMİYETLER ÜZERİNE Bölüm I, Alev Gözonar

13 Aralık 2014 – 17 Ocak 2015

Alev Gözonar, “Sarı Duvar kağıdı II”, diptik

Alev Gözonar, “Sarı Duvar kağıdı II”, diptiklk

Alev Gözonar’ın üçüncü solo sergisi Mahkumiyetler Üzerine Bölüm I, 13 Aralık Cumartesi günü Space Debris ‘de açıldı. Sanatçının ilk defa sergilenecek kağıt üzerine mürekkep ve suluboya işlerinin yanı sıra, bir polymer işi ve video enstelasyonun da yer alacağı sergi 17 Ocak’a kadar ziyaret edilebilir.

“Alev Gözonar’ın eserlerinde mahkumiyet, bir kabullenişin sabitliğiyle belirmez; aksine, kurtulma isteğinin hayatiyetiyle, hareket halinde yorumlanır. Gözonar, mahkumiyet temasını bir süreç olarak ele alır ve bu geniş zamanda ne dayatmalara ne de kadere sığınır. Gözonar için mahkumiyet, üzerine “çalışabilen” bir olgudur. Haliyle mahkumiyeti bitirecek olan da eylemdir.
Gözonar, mahkumiyetten bir adım sonrasıyla ilgilenir. Onu bir adım sonraya taşıyan bilgiyse ilk feminist yazarlardan biri olan Charlotte Perkins Gilman’ın “Sarı Duvar Kağıdı” öyküsünde gizlidir. Gilman’ın özgürlüğünü geri kazanması için deliliğe sığınması gereken kadın karakteri, içindeki devinimi obsesif bir bakışla odasındaki sarı duvar kağıdına yüklemiştir. Bu duvar kağıdı, ilkin hayal kurmanın önünde bir engelken, kadının kendi özgürlüğü için zihnine yaslandığı günlerin sonunda, altından bir kurtuluş doğurması için “parçalara” ayrılacaktır. Tıpkı Gözonar’ın elindeki materyalle yetinmeyip onu çeşitli formlara zorlaması gibi.
Gözonar, kurtulma isteğini üretimlerinde dönüştürücü bir güç olarak algılar ve bu algıyla kendi üretimlerinde meşakkatli bir yol tercih eder. Bir yaşam boyu bize yüklenilen onca mahkumiyetin yoğunluğunu hatırlatmak isteyen bu üretim süreci, kendi içerisinde kendini yıkıp yeniden kurmak arzusundadır. Duvar kağıdı, simgeledikleriyle birlikte, buruşturulacak, uçak yapıp uzağa atılacak ya da kesip ufaltılacaktır. Desenler, yanıbaşında buruşturulmuş formlarıyla görünürken, bu bozulma, aslında bir kurtuluş için gereken mücadelenin izlerini taşır.
Gözonar, öncelikle kullandığı materyali kendi olanakları içerisinde sınar. Bazen deforme eder, bazense düzleme yayar. Belki de bütünlük sanılan bir başka mahkumiyettir, bütünlük yoktur, olasılıklar vardır? Gözonar’ın çalışmaları ikiliklere, olasılıklara inanır. Bu yolda da materyal çeşitli aşamalardan geçmelidir; çizim, katlama, kesme, videoya aktarma, fotoğraf düzlemine aktarma… Yöntemin çeşitliliği yanyanalık getirir, yanyanalık ise bir seçme hakkı.
Bu seçme hakkının önünü açmak, Alev Gözonar’ın meselesidir.”
Metin: Fırat Demir